توصیه رئیس هیئت مدیره شرکت صنعت مهندسی ابتکار آبی کیش به خریداران غلات برای عقد قرارداد تجاری

دکتر اسماعیل احمدی رئیس هیئت مدیره شرکت صنعت مهندسی ابتکار آبی کیش در نخستین دوره برگزاری کنفرانس irangran به بیان تجربیات و سبقه این شرکت در بحث بازرسی کالا به ویژه غلات پرداخت و اظهار کرد:  شرکت BSJ  دارای تاییدیه از بانک مرکزی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه بازرسی کشتی و کالا پروانه بازرسی از سازمان ملی استاندارد و…  می باشد که در راستای ارائه خدمات مطلوب در بنادری همچون بندر امام خمینی،  بندرعباس، امیرآباد و خرمشهر اقدام به تأسیس شعب داخلی نموده است. همچنین در کشورهای قزاقستان، روسیه، اوکراین، آرژانتین، برزیل و هند گواهینامه را در همان کشور صادر می کند که این امر مورد رضایت مشتریان است. همچنین تمامی نماینده های این شرکت مورد تایید GAFTA بوده و از آزمایشگاه های دارای ISO/IEC17025  استفاده می نماید. وی با اشاره به بازرسی بیش از ۷ میلیون تن غلات در سه سال گذشته گفت: با توجه به تامین کالاهای غلات وارداتی از کشورهای حوزه دریای بالتیک ، روسیه و قزاقستان، بازرسان این شرکت با نمونه برداری و ارسال آن به آزمایشگاه های خود در کشورهای مبدا و آزمایشگاه های دارای استاندارد ISO/IEC 17025  در ایران، تایید صحت کالا و صدور گواهی نامه را قبل از اجرای کشتی و بارگیری به خریدار ارائه می نماید که این موضوع نشان از اهمیت فرایند بازرسی PSI  طبق روش های بین المللی دارد.

 احمدی با تأکید بر اینکه برخی از قواعد گفت آب باید به استاندارد ۷۵۷۰ ایران افزوده شود گفت:  بر اساس قوانین گفت ۳۲۴ باید نمونه برداری کالا به صورت داینامیک باشد. از سوی دیگر بر اساس قوانین گفت تا ۱۲۳ برای جلوگیری از بروز مشکلات کمی محمود لازم است که نمونه برداری از کالا با توجه به ادوات و ابزار های بارگیری در کشور مبدا و مطابق با روش های گفتار و استانداردهای ملی ایران صورت بگیرد. همچنین نمونه برداری در مقصد باید مشاوره نمونه‌گیری مبدا باشد و ابزار های هاپر(قیف ساحلی) گراف مکنده های غلات به صورت مشابه در مبدا و مقصد به کار گرفته شود.

 وی در خصوص مشکلات بازرسی کالا در بنادر شمالی و جنوبی اظهار کرد: کشورهای آمریکای جنوبی به عنوان هاب صادرات غلات اغلب از روش بارگیری با تسمه نقاله و کشورهای حاشیه دریای خزر از طریق کرین های سیار ساحلی و یا گرافت بارگیری انجام می‌دهند که در فرایند بازرسی کالا باید نمونه برداری با توجه به ادوات و ابزار های بارگیری در کشور مبدا و مطابق با روش گفتار و استانداردهای بین المللی صورت گیرد.

 این بازرس باسابقه در پایان با توصیه به خریداران ایرانی بارهای فله کشور CIS  اغلب دارای مشکل کمی بار هستند اظهار کرد: فروشنده و خریدار باید در قرارداد خود روش توزین کالا را قید کنند به گونه‌ای که در مبدا بر اساس درافت سوروی و در مقصد نیز بر همین اساس باشد و یا اگر در مبدا بر اساس باسکول بوده در مقصد نیز باسکول مبنا باشد


تاریخ انتشار 20-11-1398